Sport och träning vid PKU

När du idrottar behöver din kropp extra energi. Maten du äter hjälper dig att prestera och bygga muskler istället för att bryta ner dem. För dig med PKU har muskelnedbrytning samma negativa effekt som om du skulle sätta dig och äta en stor bit kött. Därför är det extra viktigt att äta bra och ta proteinersättningen i samband med träning.

Kolhydrater

Energin i maten finns i form av kolhydrater, protein och fett – det gäller även PKU-maten, även om mängden protein är mindre. Från kolhydraterna i maten får du energi som är extra lätt för kroppen att använda. Kolhydrater finns till exempel i lågproteinris, -pasta, -bröd och potatis samt i frukt, juice och saft. Det finns också en del kolhydrater lagrade i levern, men det lagret räcker bara för ungefär en timmes träning. Tränar du längre än så behöver du fylla på förrådet under träningens gång, t ex med kolhydratrik sportdryck eller saft. Efter träningen är det även viktigt att fylla på kolhydratlagret som börjar gapa tomt. Om du inte fyller på ordentligt tar kroppen energi från sitt proteinlager – alltså från musklerna. Förutom att det förstås är negativt för prestationen, kan det även leda till att dina Fa-värden stiger. Därför är det bra att ta för vana att redan i omklädningsrummet äta t ex en banan eller en lågproteinsmörgås och dricka juice eller saft till. När du kommer hem behöver du fylla på igen med t ex middag eller ett kvällsmål.

Spara musklerna!

När du tränar ökar behovet av protein. Anledningen är att protein behövs som byggstenar, bland annat för att bygga upp och reparera muskler. Men proteinintaget behöver inte överdrivas: du bygger inte mer muskler ju mer protein du äter, istället används överskottet av protein helt enkelt som energi. Så att äta tillräckligt med energi totalt sätt är minst lika viktigt för ett gott träningsresultat. Du bör inte på egen hand experimentera med arginin, grenade aminosyror eller liknande utan att först konsultera din läkare eller dietist.

Ofta täcks det ökade proteinbehovet av din vanliga proteinersättning. Är det dock så att du tränar mycket kan det hända att du behöver öka mängden proteinersättning. Att öka intaget av protein i maten är sällan aktuellt eftersom risken finns att intaget av Fa blir för högt då. Prata med din dietist som kan avgöra vad som gäller för just dig, Det kan vara lite olika från person till person.

Viktiga mellanmål

Ett par timmar före träningen är det bra att äta en måltid av något slag. Tränar du på kvällen har du kanske hunnit äta middag, men om du tränar efter skolan/arbetet behöver du ett matigt mellanmål. Det finns även studier (Jason E, et al. J Applied Physiology. 2009;107(3): 987-992) som pekar på att för maximalt proteinutnyttjande och muskelbyggnad är det bra att inta åtminstone en mindre mängd mat med innehåll av protein och energi innan, och sedan, under eller efter ett träningspass.

Här är några exempel på bra mellanmål vid PKU:

  •  Gröt med sylt, riven frukt eller äppelmos och havredryck eller lågproteinmjölk. Ät gärna en lågproteinsmörgås med pålägg också.
  • Pannkaksrullar med sylt eller mosad banan.
  • Smörgås med matigt pålägg t ex kokt kall potatis. Ät gärna en frukt till.

Fråga din dietist om du bör ta proteinersättning till mellanmålet.

Skriv ut

Relaterade recept

Relaterade produkter

Relaterade trycksaker

Du kan även läsa om;

Se även